STRONG - Stärkung von Schulen in ressourcenorientierter und nachhaltiger Gewaltprävention (Supportive Tools for Resilient, Open-minded and Non-Violent Grassroots work in Schools)

 

Laufzeit: Februar 2011 – Januar 2013
Finanzierung: Europäische Kommission - Daphne III Programm

 

Kurzbeschreibung:

Das Projekt STRONG reiht sich in eine Reihe von europäischen Praxis-Forschungsprojekten des Zentrums für Kinder- und Jugendforschung (ZfKJ) ein und hat das Ziel, Haupt- und Realschulen in der Gestaltung ressourcenorientierter, gewaltpräventiver Lern- und Entwicklungsräume für Kinder und Jugendliche zu unterstützen.

Im Zeitraum 2011 bis 2013 wurden in insgesamt 5 Partnerländern (Deutschland, Frankreich, Polen, Portugal und Schweden) Fortbildungen für Lehrkräfte, Resilienz-Kurse für SchülerInnen sowie Informationsveranstaltungen für Eltern durchgeführt, um eine ganzheitliche Verankerung von Resilienzförderung und Gewaltprävention in den beteiligten Schulen zu ermöglichen. Im Raum Freiburg nahmen zwei Schulen am Projekt STRONG teil.

Im nun erschienenen Abschlussbericht werden sowohl die unterschiedlichen Prozesse und Herangehensweisen der Partnerländer zur Thematik beleuchtet, als auch eine länderübergreifende Darstellungen beschrieben, die ebenso Unterschiede und Gemeinsamkeiten in der Projektdurchführung einschließt.

Ein zentrales Ergebnis des Projekts war weiterhin die Erarbeitung von Erfolgsfaktoren für die Entwicklung ressourcenorientierter und gewaltpräventiver Lern- und Entwicklungsräume in weiterführenden Schulen, welche sich auf die Ergebnisse der begleitenden Evaluation (auf Ebene der Kinder und der Lehrkräfte) stützen und somit konkrete Hinweise für die Praxis liefern.

Für pädagogische Fachkräte ist zudem das 80 Seiten umfassende Manual mit praktischen Einheiten aus dem Schülerkurs zur Stärkung der Resilienz von Interesse, das im Europäischen Projektteam erarbeitet wurde.

  

__________________________________________________________

 

The main aim of the Strong project was the development and implementation of a master plan to create resource-oriented and violence preventive environments for children and young people to learn and develop. For this purpose not only the school as an organization was supported in establishing such a framework, but all relevant participants were included in the whole process. The building blocks of the project consisted of a set of teacher training sessions and coaching meetings which focused on resilience support and violence prevention and their implementation in the school context. In addition course materials on resilience were provided for the enhancement of socio-emotional skills of the pupils in combination with supplemental educational opportunities for their parents.

Violence prevention research findings suggest different key aspects for the application of a powerful prevention strategy. The project presented in this book tries to tackle the complexity of supporting a healthy mental development
in children while also meeting the requirements for successful prevention. Resilience promotion proved to be a suitable concept for implementing a violence prevention strategy in secondary schools.

In this practice-oriented research project, partners from France (IRTS, Rennes), Germany (ZfKJ, Freiburg), Poland (Breakwater Foundation, Krakow), Portugal (PFSE, Porto) and Sweden (University of Halmstad) co-operated in a two year project with the aim of supporting schools in developing a resilience-promoting and violence-preventing strategy in a multi-level and multi-setting approach.

As a result, a toolbox for resource-oriented training in schools for teachers and pupils was created. The measures undertaken during the project have been evaluated empirically and the influence of resilience-promoting activities in schools has been assessed.
This publication addresses not only practitioners in schools seeking information on how to implement resiliencepromoting activities, but also lecturers and researchers from the field of violence prevention and resilience promotion.

 

Projektpartner:

ASKORIA/formerly IRTS Rennes, Frankreich

Paula-Frassinetti-School of Education Porto, Portugal

University of Halmstad, Schweden

Falochron Foundation Krakau, Polen

 

Projektleitung:

Prof. Dr. Klaus Fröhlich-Gildhoff

 

Wissenschaftliche MitarbeiterInnen:

Katharina Rauh (Erziehungswissenschaftlerin, M.A.)

Claudia Röser (Sozialarbeiterin, M.A.)

Simone Beuter (Sozialpädagogin, Dipl.)

 

Veröffentlichungen:

Fröhlich-Gildhoff, K., Kjellman, C., Lecaplain, P., Prata Gomes, M. & Wojciechowski, T. (2013). Violence Prevention and Resilience Promotion in Schools. Report about the international research project STRONG - Supportive Tools for open-minded, and non-violent Grassroots work in schools. Freiburg: FEL-Verlag.      ISBN: 978-3-932650-56-7

Rauh, K. & Fröhlich-Gildhoff, K. (2014). Violence Prevention In Schools: Resilience Promotion In The Framework Of A European Practice Research Project. Saber & Educar, 19, 10-22. Der Artikel ist online hier verfügbar.

 

Daphne6 cover